به گزارش مجله آنلاین حمل‌ونقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی،هادی حق شناس عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو  پیرامون اتفاقاتی که برای نفتکش سانچی رخ داده است افزود: در ایران ۹۰ درصد واردات و صادرات کشور و نفت و فراورده های نفتی با کشتی حمل می شود لذا به روز بودن و حرکت طبق آیین نامه های بین المللی جز لاینفک این حوزه است .در این میان خدمه کشتی ها برای ما حکم سربازان اقتصادی و سرمایه های ملی را دارند.هر ساله تصادف های مختلفی بین کشتی های حمل بار صورت می گیرد اما حادثه اینچنینی بسیار هولناک و جزو بی سابقه ترین ها است.

وی با بیان اینکه نفتکش سانچی ۱۱۵ هزار تن میعانات گازی داشت که اشتعال آن منفی ۱۸ بود تصریح کرد: کشتی فله بری که با نفتکش ایرانی تصادم کرد بلافاصله از محل حادثه دور شد و ۲۱ خدمه آن با قایق نجات به دریا رفتند و ماهیگیران توانستند به آنها کمک کنند. اما از آنجا که  شناور فله بر به جهت موتور ،عرشه و سایر بخش ها آسیب ندید توانست راه خود را ادامه دهد اما نفتکش ایرانی بلافاصله منفجر شد.

تا آخرین لحظه تلاش کردیم

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه تصریح کرد: با اینکه این گفته وجود داشت که خدمه زنده نباشند اما ما تمام تلاش خود را تا آخرین لحظه انجام دادیم و گفتیم اگر یک هزارم درصد خدمه نفتکش سانچی زنده باشند و یا حتی بتوانیم پیکر آنها را به ایران منتقل کنیم  باید تمام توان و پتانسیل خود را بگذاریم تا اقدامات لازم صورت گیرد.اما متاسفانه به رغم تمام فعالیت ها نفتکش سانچی روز گذشته غرق شد.

نفتکش سانچی هیچ ایراد فنی نداشته است

وی افزود: نفتکش حادثه دیده ۲۵ آذرماه زمانی که می خواست عسلویه را ترک کند به جهت رادار، موتور ، تجهیزات و سایر امکانات مورد بررسی قرار گرفت و طبق گزارش های موجود این شناور هیچ مشکلی نداشت و جزو کشتی های به روز دنیا بود.بدین جهت نفتکش سانچی هیچ ایراد فنی نداشته است.

در شرایط عادی قابل کنترل می توان  از تجهیزات اکسیژن استفاده کرد

حق شناس در پاسخ به این سوال که مخزن میعانات گازی تا موتورخانه ۵۰ متر فاصله داشت و چرا خدمه نتوانستند برای نجات خود کاری انجام دهند اظهار داشت: تجهیزات مربوط به اکسیژن رسانی در تمامی بخش های نفتکش وجود دارد اما زمانی می توان از آن استفاده کرد که انفجارهای کوچک و قابل کنترل باشد اما زمانی که هر مخزن ۲۰ هزار تن میعانات گازی داشته و در جا دو مخزن آن منفجر شده، خدمه نمی توانستند هیچ کاری انجام دهند.

وی ادامه داد: تا شعاع هزار متری به جهت انفجار و نشت گازامکان تنفس وجود نداشت لذا چگونه خدمه می توانستند برای خارج شدن از نفتکش اقدامی انجام دهند. حتی افسر شیفت هم فرصتی برای درخواست کمک و عکس العمل نداشته است.

رمز خوانی یک تا سه ماه زمان بر است

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره خواندن جعبه سیاه نفتکش سانچی گفت: جعبه سیاه با حضور سازمان بنادر ، نماینده پاناما و چین پلمپ شد و پس از طی کردن روند حقوقی، جعبه سیاه در کشور محل حادثه بازگشایی خواهد شد و اطلاعات آن با حضور کمیته ذینفعان بازخوانی می شود. این روند می تواند از یک تا سه ماه زمانبر باشد.این امر کاملا به روند حقوقی مربوط می شود.

وی درباره مالکیت کشتی فله بر که با نفتکش تصادم کرده است خاطرنشان کرد: طبق اطلاعات ما کشتی فله بر متعلق به چین می باشد که اکنون در یکی از بنادر پهلو گرفته است. مدیرکل دریایی سازمان بنادر با تیم کارشناسی به کشتی یاد شده رفته است تا ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد اما هنوز امکان مصاحبه و گفت وگو با خدمه کشتی فراهم نشده است. طبق قوانین بین المللی چین باید اجازه دهد که امکان دسترسی به پرسنل کشتی فله بر فراهم شود.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که در محل تصادم گزارش های متعددی رسیده که کشتی های مختلفی ناپدید و یا از دسترس خارج شده اند اذعان داشت: اولین بار است چنین شایعه ای شنیده می شود. منطقه مذکور یک مسیر پر تردد است و هیچ نقطه کور ارتباطی وجود ندارد.آنجا مثلث برمودا نیست.در نهایت باید بگویم  نقطه کور بودن محل تصادم از حیث سیگنال های ناوبری مورد تایید نیست.

شاهدان می گویند در لحظه تصادم انفجار صورت گرفت

همچنین محمد راستاد رئیس هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی که در چین حضور دارد در گفت و گو ضبط شده  تلفنی  با برنامه ویژه خبری صدا وسیما در خصوص اظهارات شاهدان عینی این حادثه تلخ گفت: در لحظه اولیه تصادم حجم وسیعی از آتش و انفجار کشتی را در بر گرفته است. مشاهدات قایق های صیادی چینی، حاکی از انفجار مهیب در لحظه تصادم دو کشتی و انتقال آتش به تمام کشتی است که احتمالا در همان لحظه منجر به جان باختن تمام خدمه شده است. خدمه شناورهای ماهیگیری چینی اظهار داشتند که تنها توانستند خدمه کشتی فله بر را نجات دهند.

وی افزود: به اعتقاد کارشناسان هم در همان لحظات اولیه تصادم دریانوردان به جهت شدت انفجار، حریق و وجود گازهای سمی جان خود را از دست دادند و با اینکه تیم های امدادی متعددی در اطراف نفتکش حضور داشت به دلیل انفجارهای  پی در پی و حریق فرصت برای نزدیک شدن به آن فراهم نشد و متاسفانه روز گذشته این نفتکش غرق شد.

سانچی جزو پیشرفته ترین نفتکش های جهان بود

سید احمد مقیمی نایب رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش نیز درباره اینکه خدمه نفتکش سانچی چگونه در لحظات اولیه نتوانستند جان خود را نجات دهند گفت: سانحه رخ داده یکی از منحصربفرد ترین اتفاقات بود که تاکنون تجربه نشده بود و با وجود آنکه نفتکش سانچی دارای بهترین امکانات فنی ، ایمنی و تجهیزاتی بود به خاطر ضربه ای که از سوی کشتی فله بر به آن اصابت کرد بصورت ناگهانی منفجر شد. لذا خدمه نفتکش فرصتی برای نجات جان خود نداشتند.

وی افزود: مهمترین مساله این بود که بارنفتکش میعانات گازی بود که درجه اشتعال پایین و گاز سمی داشت به همین جهت در همان زمان اولیه تصادم منفجر شد. البته تا زمانی که جعبه سیاه این نفتکش رمزخوانی نشود تمام صحبت ها گمانه زنی است اما طبق اظهارات شاهدان انفجار در لحظه صورت گرفته است.

خدمه نفتکش را شهید اعلام کنید

مقیمی همچنین در باره رمزخوانی جعبه سیاه گفت: جعبه سیاه توسط کشور صاحب پرچم باز می شود و کشور سازنده اطلاعات را بررسی می کند. ما نیز به خاطر وجود خدمه ایرانی نیز در رمزخوانی جعبه سیاه حضور داریم.اگر جعبه سیاه پیدا نمی شد قطعا این حادثه تلخ به مبهم ترین تصادف دریایی تبدیل می شد.

وی درباره درخواست خانواده خدمه نفتکش سانچی اظهار داشت:خانواده ها از ریاست جمهوری خواستند از آنجا که خدمه نفتکش مظلومانه از دنیا رفتند آنها را شهید محسوب کنند و دیگر آنکه فعالیت خدمه در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد.

خدمه نمی توانستند کاری انجام دهند

محسن بهرامی کاپیتان اسبق کشتی نفتکش نیز در گفتگوی تلفنی گفت: نفتکش ها دارای فوم و پمپ آب هستند اما در مورد نفکش سانچی به خاطر انفجار و وسعت حریق خدمه نمی توانستند برای نجات و کنترل آتش کاری انجام دهند.

وی در مورد علت برخورد دو فروند شناور افزود:تصادف بین شناورها دلایل مختلفی دارد،از جمله  مسایل فنی ، راهبری، سو تفاهم بین کشتی ها، متوجه نشدن حرف های یکدیگر و موانع اطراف کشتی ها می تواند سانحه آفرین باشد.زمانیکه برخورد بین دو خودرو باشد هر دو در زمانی کوتاه می توانند تغییر مسیر بدهند اما در مورد کشتی تغییر مسیر حداقل ۴ تا ۵ دقیقه زمان می برد .ازاینرو حتی اگر کشتی باری دیده می شد زمان برای تغییر مسیر کم بود.با اتمام این گفته ها باید منتظر جعبه سیاه ماند تا دلیل اصلی این حادثه مشخص شود.

امکان اختلال وجود دارد

بهرامی تاکید کرد:محل سانحه ، یکی از مسیرهای پرتردد است بدین جهت در مناطق شلوغ حجم سیگنال زیاد است و امکان اختلال در آن وجود دارد.حتی این احتمال هست که در چنین مسیرهای سیگنال دیده نشود.اما با قطعیت می توان گفت سیستم ناوبری هیچ مشکلی نداشته است.

نتیجه با فوریت به هیات رئیس مجلس ارایه می شود

از طرفی سید علی ادیانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو تلفنی با برنامه ویژه خبری اظهار داشت: دو کمیته حقوقی و نفت مجلس شورای اسلامی در حال تحلیل و بررسی اطلاعات مربوط به نفتکش سانچی هستند لذا با اطلاعاتی که از کمیته بررسی وضعیت سانحه نفتکش و گزارش افراد اعزامی به چین استخراج می شود می توان بررسی ها را به پایان رساند و نتیجه را با فوریت به هیات رئیسه مجلس ارائه کرد.