ایرباس ۳۸۰، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری دنیا که به نظر می‌رسید آخرین روزهای عمر تولید خود را سپری می‌کند، با سفارش دقیقه نودی امارات، بار دیگر به عرصه تولید بازگشت. پس از هفته‌ها گمانه‌زنی در مورد ماندن یا نماندن این هواپیمای غول‌پیکر دو کابینه در خط تولید ایرباس به دلیل نبود سفارش مغرون به‌صرفه، در نهایت، شرکت هواپیمایی امارات با سفارش ۳۸ فروند از این هواپیما، جان تازه‌ای به خط تولید بی‌رمق ۳۸۰ بخشید؛ خط تولیدی که حتی خود مدیران ایرباس نیز امید چندانی به تداوم چندین‌ساله آن نداشتند و بارها از کاهش تولید یا تعطیلی آن سخن به میان آورده بودند. با این اقدام اماراتی‌ها به نظر می‌رسد در آینده از آن‌ها به عنوان احیاگر پرنده افسانه‌ای ایرباس نام برده خواهد شد.

– تردید در هدف ۳۸۰

ایرباس ۳۸۰ که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی معرفی شد، لقب «هواپیمایی از آینده» را از آن خود کرد. این هواپیمای چهار موتوره و پهن‌پیکر که از بزرگ‌ترین مدل بوئینگ – بوئینگ ۷۴۷ – بزرگ‌تر بود، با بهره‌گیری از دو کابین، ۴۰ درصد فضای بیشتر را ارائه می‌کرد که در مقایسه با مدل مشابه بوئینگ از مزیت‌های بسیار بیشتری برخوردار بود. اگرچه ایرباس این هواپیما را راه‌حلی برای کاهش صف‌های مردم در فرودگاه‌ها می‌دانست اما بعدها رفت و برگشت خالی این هواپیما و تاخیرهای گاه و بی‌گاه آن، این هدف و آینده ۳۸۰ را در مضان تردیدهای بسیاری قرار داد.

این تردید تا روز چهارشنبه هفته گذشته ادامه داشت و حتی در کنفرانس مطبوعاتی جان لائی، مدیر عامل شرکت ایرباس بسیار مشهود بود. وی در این سخنرانی اذعان داشت که فعالیت خط تولید ۳۸۰ ایرباس به زودی به پایان خواهد رسید، مگر این که طی روزهای آینده سفارش حداقل ۶ فروند از این هواپیمای ۴۴۶ میلیون دلاری ۸۵۳ نفره در دفاتر این شرکت ثبت گردد.

– مشکل اصلی؛ رقابت با بوئینگ

به گفته تحلیل‌گران صنعت هوانوردی، مشکلات ۳۸۰ ناشی از رقابت با بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر است؛ اگرچه این هواپیما در مقایسه با ۳۸۰ کوچک‌تر است اما پر کردن و رفت و برگشت روزانه آن به مقاصد مورد نظر بسیار آسان‌تر از ۳۸۰ ایرباس است. آن‌ها معتقدند به جز ایامی خاص، امکان پر کردن ایرباس ۳۸۰ وجود ندارد که با توجه به هزینه‌های موجود و قیمت بالای این هواپیما، این موضوع برای شرکت‌های هواپیمایی به‌صرفه نیست. با این حال به نظر نمی‌رسد امارات که یکی از شرکت‌های هواپیمایی درجه یک دنیاست و بیش از یک دهه بزرگ‌ترین سفارش‌دهنده ایرباس ۳۸۰ نیز بوده است، ضرری از این بابت دیده باشد زیرا سفارش این هواپیما تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در وهله اول پتانسیل فروش و چرخه عملیاتی آن فراهم باشد.

– احیای ده ساله

اگرچه قراردادی که روز پنجشنبه در دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی امارات در دبی توسط جان لائی، مدیر عامل شرکت ایرباس و شیخ احمد بن‌سعید المکتوم برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۳۸۰ و پیش‌خرید ۱۶ فروند دیگر به ارزش ۱۶ میلیارد دلار امضا شد، تضمینی محکم برای ادامه کار بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری دنیا نیست اما حداقل عمر خط تولید آن را تا یک دهه دیگر افزایش خواهد داد.

– امارات؛ منجی ۳۸۰

مدیر عامل ایرباس در سخنرانی خود پس از امضای قرارداد ضمن صحه گذاشتن بر فعالیت خط تولید ایرباس ۳۸۰ تا حداقل یک دهه دیگر، گفت: «می‌خواهم از شرکت امارات، شیخ احمد (مدیرعامل گروه هوایپمایی امارات)، تیم کلارک (رئیس هیات مدیره شرکت هواپیمایی امارات) و و عادل الرجا (مدیر عملیاتی امارات) برای حمایت دوباره‌شان از ۳۸۰ تشکر کنم. این هواپیما از سال ۲۰۰۸ به رشد و موفقیت امارات کمک کرده و ما خوشحالیم که این کار را ادامه خواهد داد. این قرارداد جدید بر تعهد ایرباس برای تولید ۳۸۰ به مدت حداقل ۱۰ سال دیگر تأکید می‌کند. مطمئنم پس از این سفارش، سفارش‌های دیگری نیز توسط شرکت‌های دیگر به ثبت خواهند رسید تا خط تولید ۳۸۰ حداقل تا سال ۲۰۳۰ فعال باشد.»