هنوز داغ پلاسکو و جان باختن دریانوردان عزیزمان در سانحه نفتکش سانچی از قلبهایمان رخت برنبسته بود که شنیدن یک خبر هولناک دیگر، بار دیگر حال و روز کشور را تیره و تار کرد. صبح روز گذشته یک فروند هواپیمای ایتیآر مسیر تهران – یاسوج، متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان بر اثر نقص فنی با کوه دنا برخورد کرد و ۶۶ سرنشین آن که متشکل از ۶۰ مسافر و ۶ خدمه پروازی بودند، متاسفانه جان خود را از دست دادند.
در همین رابطه، یک کارشناس صنعت هواپیمایی در گفتوگو با خبرنگار «مجله آنلاین حملونقل» گفت: «در ارتباط با سقوط این هواپیما میگویند که «از رادار خارج شده» اما من می گویم که این هواپیما ۲۰ سال است «از رده خارج شده!» هفته گذشته در شبکه ۴ صدا و سیما مستندی در مورد سوانح ایتیآر در دهه ۹۰ آمریکا پخش میشد که در آن به عدم توانایی کنترل هواپیما توسط خلبان به علت یخزدگی قسمتهای متحرک بال، به عنوان علت نهایی سوانح اشاره میشد. در ادامه این مستند آمده بود که این شرکت برای رفع این نقص اقداماتی را انجام داده است که به نظر میرسد این اقدامات شامل حال هوایپماهای خریداری شده توسط ایران نبوده است. البته این موضوع ارتباطی با شرکت سازنده ندارد و تیم فنی شرکت هواپیمایی باید به آن دقت داشته باشند.»
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در همان دقایق اولیه بالگرد نجات وارد عمل نشد، گفت: «منطقهای که هواپیما در آنجا سقوط کرده کوهستانی است و دارای پستی و بلندیهای بسیاریست، به همین دلیل بالگرد نمیتواند به سادگی وارد عملیات شود زیرا جان چند نفر دیگر را هم به خطر میاندازد.»